صعود به قله درفک

جلودار: نعمت آزادی
عقب‌دار: متغیر
پشتیبان هوشیار: روح اله توکلی

افراد شرکت کننده: جلالیان، بنفشه، بشیری منش، عباس‌نژاد، تقوایی فرد، حسین پور، آزادی، جمشیدی
گزارش برنامه:(نویسنده: حمید جلالیان)

درفک یکی از زیباترین کوه‌های ایران و از جمله زیست‌گاه‌­های گیاهی و جانوری مهم کشور است. ارتفاع قله درفک ۲۷۳۳ متر است که در رشته‌کوه البرز غربی (در فاصله ۲۷ کیلومتری شمال‌شرقی رودبار در استان گیلان واقع شده است). نام قله درفک (Dorfak Peak) از دالفک یا دلفک آمده و معنی آن آشیانه‌ عقاب است. از سه مسیر اصلی می‌توان به این قله صعود کرد: ۱. مسیر شرقی: سیاهکل، دیلمان، روستای شاه شهیدان، اربناو و قله دُرفک؛۲.  مسیر غربی (که با توجه به روستای پای صعود به دو مسیر تقسیم می‌شود مسیر اول: رستم‌آباد، توتکابن، شیرکوه، لارنه، جیهونی و قله درفک و مسیر دوم: رستم‌آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی و قله درفک)؛ ۳. مسیر جنوب شرقی: توتکابن، روستای سی دشت (و یا روستای سی بن)، آبادی اربناو، قله درفک. صعود ما از مسیر شرقی (سیاهکل - جاده دیلمان، روستای شاه شهیدان) انجام شد.

• مطابق برنامه شش ماهه نخست ۱۴۰۲ انجمن کوهنوردی کارکنان دانشگاه خوارزمی، صعود به قله درفک در روزهای ۸ و ۹ تیرماه با تعداد ۱۰ نفر برگزار شد. ساعت ۵ صبح روز پنج شنبه هشتم تیرماه با یک دستگاه مینی بوس از پردیس دانشگاه در حصارک کرج حرکت کردیم. پس از شهر رودبار در کنار جاده و جنگل برای صبحانه ایستادیم.

روستای شاه شهیدان (نقطه آغاز پیمایش)
  • پس از صبحانه، از مسیر سنگر به شهر سیاهکل رفتیم. در شهر سیاهکل نان خریدیم و به سمت جاده دیلمان رفتیم. ساعت ۱۲ به روستای شاه شهیدان رسیدیم که محل آغاز پیاده روی بود.

محل استراحت و نهار
  • پس از پر کردن قمقمه های آب و بستن کوله ها، ساعت ۱۳ پیاده روی را آغاز کردیم. از دامنه سمت شمال غرب روستا به روی گردنه رسیدیم و با گذر از چمنزارها مسیرمان را از دامنه جنوبی یال اصلی شرقی (خط الراس) به سمت غرب در پیش گرفتیم. پس از ۷۰ دقیقه پیاده روی، برای استراحت و نهار توقف کردیم.

گذر از جنگل زیبای مسیر شرقی درفک
  • پس از نهار در ساعت ۱۴:۵۰ به مسیرمان ادامه دادیم و در ساعت ۱۶ به آبادی اربناو و چشمه وزنه بن رسیدیم. پس از استراحت و پر کردن قمقمه ها ادامه مسیر را تا کاسه درفک در امتداد جاده پیمایش کردیم که نخست از جنگل زیبا با درختان بلوط هیرکانی (بلند مازو) گذر کردیم و سپس دامنه شرقی کاسه درفک را با شیب نسبتاً تند از جاده طی کردیم.

چادرگاه در کاسه درفک با فاصله مناسب از آبگیرها
  • ساعت ۱۹:۳۰ به مرکز کاسه درفک در نزدیکی آبگیر (حوضچه) اول رسیدیم و اینجا را برای برپاکردن چادر انتخاب کردیم. چادرها برپا شد و شب را در زیر نور ماه و ستارگان گذراندیم. پس از خوردن شام، ساعت ۲۲ برای خواب آماده شدیم.

یکی از سه حوضچه (آبگیر) در کاسه درفک
  • در محدوده کاسه درفک تعدادی کلبه سنگی و البته امروزه کلبه های سیمانی با پوشش ورق حلبی وجود دارد که در بهار و تابستان دامداران از آنها استفاده می کنند و تعدادی هم امروزه توسط محلی ها به طبیعت گردان اجاره داده می شود. همچنین، یک غار وجود دارد که ییلاق‌نشینان منطقه در تابستان از یخچال آن به عنوان منبع آب استفاده می‌کنند. این غار در پایین دیواره‌ غربی کاسه درفک قرار دارد که تمام سال برف را در خود نگه می‌دارد.

دیواره شمالی درفک

دیواره شمالی درفک از نقطهء شاخک (قله) شمال غربی
  • در روز دوم (جمعه) صبح ساعت ۰۴:۳۰ بیدار شدیم و پس از خوردن لقمه ای به عنوان ناشتا به سمت دیواره های شمالی کاسه درفک (پرتگاه) رفتیم. این دیواره آهکی از شمال به منطقه جنگلی سیاهکل و دیلمان و از غرب به دره رودخانه سپیدرود محدود می‌­شود. ارتفاع دیواره درفک در بلندترین نقطه حدود ۵۰۰ متر است. در زلزله سال ۱۳۶۹ قسمت‌هایی از تیغه دیواره فرو ریخت و از آن زمان بر فرسایش قله افزوده شده است. پس از گذر از کنار دو حوضچه (آبگیر) به لبهء پرتگاه رسیدیم که بالا آمدن موجی شکل مه از سمت شمال منظره ای بسیار زیبا را می آفرید. لذت دیدن دریای ابر در زیر پا خاطره ای فراموش نشدنی برای اعضای تیم رقم زد. پس از عکاسی، به سمت قله (شاخک) شمال غربی کاسه رفتیم و سپس به درون کاسه فرود آمده و از غار (برفچال) درفک دیدن کردیم. قطعه ای برف را از درون برفچال کَنده و به محل چادر آوردیم که با شیره انگور و عسل نوش جان شد (پیشنهاد آقای بنفشه بود که بسیار به دل نشست).

غار (برفچال) درفک
  • پس از خوردن صبحانه، چادرها را جمع کرده و کوله ها را بستیم و مسیر جاده را برای بازگشت در پیش گرفتیم. هدف ما صعود قلهء اصلی و سپس فرود و بازگشت بود که در مسیر خروج از کاسه درفک از یک یال فرعی بالا رفتیم و روی بلندترین نقطه درفک در کنار تابلوها قرار گرفتیم (وضع تابلوهای درفک بسیار نابسامان و نازیبا است).

قله درفک (۳۳۲۷ متر)
  • پس از ایستادن و عکس گرفتن در کنار تابلو قله درفک، به سمت کوله ها فرود آمدیم و با بستن کوله ها مسیر فرود را در جاده خاکی در پیش گرفتیم. ساعت ۱۳ به چشمه و ییلاق وزنه بن و اربناو رسیدیم. با استراحت کوتاه و برداشت آب حرکت کردیم. با هماهنگی با رانندهء عزیزمان جناب آقای کرم زاده، ایشان خود را به اربناو رسانده بود و منتظر ما بود که همین مایهء خوشحالی تیم شد چون پیاده روی با کوله های سنگین به آخر رسیده بود. حدود ساعت ۱۳۳۰ در جاده خاکی به سمت روستای سی دشت با مینی بوس به راه افتادیم. ساعت ۱۵ در کافه ای در روستای سی دشت نهار خوردیم و سپس مسیر توتکابن – رودبار – قزوین و کرج را در پیش گرفتیم. ساعت ۲۰ رسیدیم به دانشگاه و برنامه به خوبی و خوشی به پایان رسید.
 فیلم مسیر صعود و فرود با نرم افزار Relive

جا دارد از هماهنگی و همدلی اعضای تیم سپاسگزاری کنم. از آقای کرم زاده (راننده) به خاطر مسئولیت پذیری و همراهی خوبشان سپاسگزاریم. از دبیر انجمن کوهنوردی (آقای حسین پور)، مسئول امور نقلیه (آقای نظری)، مدیر تربیت بدنی دانشگاه (آقای جوکار) و دیگر عزیزان سپاسگزاریم. با آرزوی تندرستی و شادکامی برای همه دوستان.

CAPTCHA
دفعات مشاهده: 729 بار   |   دفعات چاپ: 28 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر