صعود به قله اسپیدچال و همهن

محل برگزاری:   استان: تهران      شهر: لواسان     روستا: امامه

محل حرکت: کرج       ساعت حرکت: ۳۰/۵صبح

تعداد روزهای برنامه: یک روزه       نوع ترانسفر: مینی بوس

ارتفاع : ارتفاع مبدا: ۲۰۰۰ متر   ارتفاع کمپ: ۳۲۲۵ متر اسپیدچال  ارتفاع صعود: ۳۶۳۶ متر همهن
نرم افزار مورد استفاده: Relive     فایل GPS:

نام سرپرست/سرپرستان: حمید جلالیان و موسی‌الرضا بنفشه   جلودار: جلالیان
عقب‌دار: بشیری منش
 پشتیبان هوشیار: بهرام علیزاده

افراد شرکت کننده: جلالیان، بنفشه، بشیری منش، عباس‌نژاد، تقوایی فرد، منطقی، گودآسیایی، سیاری
گزارش برنامه (نویسنده: حمید جلالیان)
اسپیدچال و همهن در منطقه لواسان در شمال تهران قرار دارند که همهن جزء مجموعه قله های خط الراس مرکزی البرز است که از قله گل زرد در گردنهء امازاده هاشم جاده هراز آغاز شده و به ترتیب از شرق به غرب قله های سیاه پلاس، فیل زمین، گاوبینی، سر سیاه غارها، پرسون، ریزان، آتشکوه، مهرچال، پیرزن کلون، همهن و ... ادامه می یابد. صعود ما که دو قله اسپیدچال و همهن را هدف قرار داده بودیم از مسیر جنوبی (ابتدا قله اسپیدچال و سپس رسیدن به روی یال اصلی و گردش به راست و حرکت از روی یال تا قله همهن) انجام شد.

نقطه آغاز پیاده روی (جاده فشم به امامه))
  • مطابق برنامه شش ماهه نخست ۱۴۰۲ انجمن کوهنوردی کارکنان دانشگاه خوارزمی، صعود به قله های اسپیدچال و همهن در روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت با تعداد ۸ نفر برگزار شد. ساعت ۵/۵ صبح روز پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت با یک دستگاه مینی بوس از پردیس دانشگاه در حصارک کرج حرکت کردیم. پس از شهر تهران و سوار کردن ۴ نفر از همنوردان به سوی لواسان و فشم و روستای امامه رفتیم.

(مسیر صعود به اسپیدچال (سمت غرب روستای امامه و گوسفندسرا))

• صبحانه را به صورت مختصر در درون ماشین خوردیم. ساعت ۷ به یک پیچ مانده به روستای امامه (از مسیر فشم) رسیدیم که محل آغاز پیاده روی بود. کوله ها را آماده کرده و با چند حرکت کششی و نرمشی آمادهء حرکت شدیم.

(استراحت های کوتاه در مسیر قله اسپیدچال)

• ساعت ۷/۱۵به سرقدمی آقای جلالیان به راه افتادیم. کمی جلوتر (حدود ۳۰۰ متر) تنها چشمهء مسیر وجود دارد که می توان آب برداشت. پس از پر کردن قمقمه های آب به راه خود ادامه دادیم.
  • مسیر تا قله اسپیدچال پاکوب مشخصی دارد و قله هم در روبرو (سمت شمال) مشخص است. با توجه به شیب تند مسیر و کُند بودن یکی از همراهان، زمان بیشتری برای استراحت های کوتاه در مسیر صرف کردیم.

• ساعت ۱۰/۴۵به قله اسپیدچال رسیدیم و حدود یک ساعت برای استراحت و صبحانه توقف کردیم.

(شاخهء جنوبی خط الراس البرز مرکزی و قله همهن در وسط عکس)

• پس از صبحانه، در ساعت ۱۱/۳۰به مسیرمان در سمت شمال برای رسیدن به روی یال اصلی (که شرقی – غربی است) ادامه دادیم که البته دو نفر از همراهان روی قله اسپیدچال ماندند تا پس از استراحت مفصل به سوی پایین بازگردند. برای رسیدن به یال اصلی مجبور بودیم مقداری فرود داشته باشیم به روی گردنه که مقداری هم دست به سنگ داشت و سپس از شیب نسبتاً ملایم بالا رفتیم. با حرکت آرام گروه در ساعت ۱۳/۳۰به روی یال اصلی رسیدیم. پس از استراحت کوتاه و باقی ماندن یکی از همراهان، ۵ نفر از گروه از روی یال در سمت شرق به سوی قله همهن رفتیم. مسیر در این قسمت در بعضی جاها به صورت تیغه ای بود و دامنه های شمالی آن پر از برف بود.

(قله همهن (صعود ۵ نفر))

• ساعت ۱۲/۴۵به روی قله همهن به بلندی ۳۶۳۶ متر رسیدیم.

(قله های همهن (سمت چپ)، مهرچال (سمت راست) و پیرزن کلون (آخر وسط))

• منظرهء زیبای دامنه های سفید پوش شمالی و چشم انداز خط الراس سرکچال ها، خلنو، خط الراسی البرز مرکزی و دیگر کوهها و قله های اطراف بسیار دلنشین و چشم نواز بود. پس از گرفتن عکس و استراحت کوتاه و خوردن ملون، در ساعت ۱۵/۱۵ مسیر صعود شده را برای فرود در پیش گرفتیم.

(ملون شیرین که آقای بنفشه آورده بودند)

• در ساعت ۱۷ به قله اسپیدچال بازگشتیم و پس از استراحت همراه با خوردن نهار، به سمت جاده از همان مسیر صعود شده فرود آمدیم. ساعت ۲۰ رسیدیم به جاده که راننده و دو تن از همنوردان منتظر ما بودند. پس از سوارشدن همه، به سوی تهران و کرج حرکت کردیم. ساعت ۲۱ در تهران و ۲۲ در کرج بودیم. برنامه به خوبی به پایان رسید.
جا دارد از هماهنگی و همدلی اعضای تیم سپاسگزاری کنم. از آقای راننده به خاطر مسئولیت پذیری و همراهی خوبشان سپاسگزاریم. از دبیر انجمن کوهنوردی (آقای حسین پور)، مسئول امور نقلیه (آقای نظری)، مدیر تربیت بدنی دانشگاه (دکتر جوکار) و دیگر عزیزان سپاسگزاریم. با آرزوی تندرستی و شادکامی برای همه دوستان.

CAPTCHA
دفعات مشاهده: 594 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر